Bekijk alle projecten

Asfaltdikten Amsterdamse bruggen bepalen met GPR

De aanleiding
Antea heeft een raamovereenkomst over een periode van 4 jaar met de gemeente Amsterdam voor het onderzoek naar de kwaliteit van een aantal bruggen. Unihorn is gevraagd de totale asfaltlaagdikte op de bruggen en op de aansluitende delen 3 meter voor en na de voegovergangen met hulp van Ground Penetrating Radar GPR te bepalen.

GPR is breed inzetbaar bij onderzoek in de infrastructuur: in dit project wordt de asfaltlaagdikte op bruggen bepaald.

Unihorn zet GPR in voor het bepalen van asfalt- en funderingsdikten van wegen, asfaltdikten op kunstwerken, ligging van stootplaten, maar ook voor het detecteren van ondergrondse objecten.

GPR onderzoek bruggen: de technische details.

De metingen zijn uitgevoerd met een radar met een frequentie van 2.000 MHz en een luchtgekoppelde (hoorn) antenne.
Per brug is in één raai een verificatiemeting met een grondgekoppelde 2.000 MHz radar verricht.

Het project
Per brug zijn op alle rijstroken GPR-metingen verricht. Per rijstrook zijn metingen in 2 langsraaien uitgevoerd. De metingen zijn doorgezet tot 3 meter voorbij de voegovergangen.
De verificatie van de meting is gedaan met een grondgekoppelde radar. Hiermee werden kernboringen overbodig. De behaalde nauwkeurigheid in de totale asfaltdikte bedraagt +/- 10 mm.

De resultaten zijn aangeleverd in Excel-tabellen met daarin de asfaltlaagdikten en de bijbehorende x,y – RD-coördinaten. Daarnaast zijn de resultaten gepresenteerd door in luchtfoto’s de asfaltlaagdikten middels kleurcoderingen ter plaatse van de meetraaien weer te geven.

Weten hoe Unihorn werkt met GPR?

Ook benieuwd waar je GPR voor kunt inzetten?

Lees hier meer over GPR metingen en analyse.