Bepalen asfaltdikte op kunstwerken met GPR
Voor het onderhoud van asfaltverharding op de kunstwerken was de totale laagdikte op elke locatie van het kunstwerk nodig.
Randvoorwaarde hierbij was dat de bepaling van de laagdikten op non-destructieve wijze moest worden gedaan.
Non-destructieve bepaling van de asfaltlaagdikten op zes kunstwerken in de A35 met behulp van radarmetingen.
Unihorn gebruikt radar voor de bepaling van de wegopbouw, variaties in langs- en dwarsprofiel van de weg, schaden in de weg, ligging van wapening in kunstwerken, dikte van de asfaltlaag op kunstwerken, ligging van overgangscontructies bij kunstwerken en de ligging van objecten, kabels en leidingen, e.d. onder de weg of onder het maaiveld
Onze werkzaamheden
• uitvoeren radarmetingen
• analyse radarmetingen
• bepaling asfaltlaagdikten
• rapportage in contourplots
Zo hebben we het gedaan.
Uitvoering radarmetingen
De radarmetingen zijn uitgevoerd met een 900/2000 Hz luchtgekoppeld radarsysteem.
Per rijstrook zijn – rijdend in het verkeer – telkens 3 langsraaien gemeten.
Om de vereiste nauwkeurigheid van +/- 10% in de bepaling van de asfaltlaagdikte te kunnen behalen zijn op de vluchtstrook ter verificatie radarmetingen met een grondgekoppelde radar uitgevoerd.
Om deze metingen te kunnen uitvoeren zijn verkeersmaatregelen getroffen.
Analyse en rapportage
Op basis van de resultaten van de radarmetingen zijn de laagdikten in de meetlangsraaien bepaald.
Vervolgens zijn met behulp van een speciale triangulatiemethodiek de asfaltlaagdikten op alle locaties van het brugdek berekend.
De resultaten zijn gepresenteerd in contourplots waarbij met kleuren de asfaltlaagdikte op alle locaties op het kunstwerk zichtbaar wordt gemaakt.
Desgewenst kunnen uit de analysedata op willekeurige locaties ook dwars- en langs profielen worden vervaardigd.
Wil je meer weten over wat Unihorn met GPR kan doen?
Download hier de leaflet over radarmetingen